Η Αντιπαράθεση για το Bauhaus και οι Πολιτικές Στρατηγικές της Ακροδεξιάς στη Γερμανία

Διαχρονικά, η Bauhaus έχει διαμορφώσει το μοντέρνο βιομηχανικό ντιζάιν και συνεχίζει να εμπνέει αρχιτέκτονες και σχεδιαστές προϊόντων διεθνώς. Ωστόσο, για κάποιους στην άκρα δεξιά της Γερμανίας, το Bauhaus δεν παρουσιάζει ιδιαίτερη αξία. Η σχολή, που ιδρύθηκε το 1919, είχε ως στόχο να συνδυάσει την παραδοσιακή χειροτεχνία με τη βιομηχανική παραγωγή και έγινε πόλος έλξης για πολλούς σχεδιαστές από τη Ευρώπη, πολλοί εκ των οποίων ήταν Εβραίοι. Ο κοσμοπολιτισμός της σχολής την καθιστά πολιτιστικό θεμέλιο για τη Γερμανία μετά τον πόλεμο, καθώς προσπαθεί να βρει τις ρίζες της μέσα σε μια ιστορία γεμάτη από τα εγκλήματα του Ναζισμού.

Αντίθετα, οι υποστηρικτές της ακροδεξιάς Εναλλακτικής για τη Γερμανία (AfD) προτείνουν ότι η κοσμοπολίτικη κληρονομιά του Bauhaus αναιρεί τις τοπικές παραδόσεις και αμφισβητούν την ανάγκη εορτασμού της. Αυτή η πρόταση συζητήθηκε πρόσφατα στο τοπικό κοινοβούλιο της Σαξονίας-Άνχαλτ, όπου απορρίφθηκε, αλλά προκάλεσε εκτενή αντιδράσεις. Οι υποστηρικτές του Bauhaus επισημαίνουν ότι η πρόταση αντλεί από τον ευρύτερο πολιτικό στρατηγικό σχεδιασμό του AfD, ο οποίος έχει κερδίσει έδαφος στις γερμανικές περιφερειακές εκλογές και εκμεταλλεύεται τις αντιφάσεις γύρω από την εθνική ταυτότητα.

Άλλες ενέργειες του AfD περιλαμβάνουν την κριτική σε πολιτικές που υποστηρίζουν την ουδέτερη γλώσσα ως προς το φύλο ή τη χρήση σημαίας LGBTQ+ σε δημόσιους χώρους, προσπαθώντας να προβάλλουν τον εαυτό τους ως υπερασπιστές της παραδοσιακής γερμανικής κουλτούρας. Ο Jan-Werner Mueller, καθηγητής πολιτικής στο Πανεπιστήμιο Πρίνστον, αναφέρει ότι αυτή η στρατηγική ονομαζόμενη «πολιτιστικός πόλεμος» περιλαμβάνει προκλήσεις και δημιουργεί διαιρέσεις.

Η πρόταση της AfD περιγράφει την διεθνή επίδραση του Bauhaus ως δημιουργία ομοιογένειας που απαγορεύει τις τοπικές αρχιτεκτονικές παραδόσεις κι εκλήφθηκε ως απόρριψη της γεωγραφικής και πολιτιστικής ταυτότητας της Γερμανίας. Για αυτούς, το Bauhaus δεν θα πρέπει να αναγνωρίζεται ως σημαντικό πολιτιστικό κίνημα, αλλά μάλλον ως μια εξωτερική επιρροή που απομάκρυνε την παραδοσιακή αρχιτεκτονική.

Πηγή: documentonews.gr