Η Εξαφάνιση των Πυγμαίων Ιπποποτάμων και Ελεφάντων στην Κύπρο και ο Ρόλος των Πρώτων Κατοίκων

Οι επιστήμονες φαίνεται να έχουν προσεγγίσει τη λύση ενός προϊστορικού οικολογικού μυστηρίου σχετικά με την εξαφάνιση των πυγμαίων ελεφάντων και ιπποποτάμων που ζούσαν στην Κύπρο. Σύμφωνα με νέα μελέτη, τα ζώα αυτά πιθανόν κυνηγήθηκαν μέχρι την εξαφάνιση από τους πρώτους κατοίκους του νησιού. Ο κυπριακός πυγμαίος ιπποπόταμος ήταν ο μικρότερος ιπποπόταμος στην περιοχή της Μεσογείου.

Οι πυγμαίοι ελέφαντες, που ζύγιζαν 500 κιλά, και οι πυγμαίοι ιπποπόταμοι, των 130 κιλών, αποτελούσαν τα μεγαλύτερα ζώα της Κύπρου κατά τη διάρκεια του Πλειστόκαινου, όταν η πιο πρόσφατη εποχή των παγετώνων πλησίαζε στο τέλος της και η γεωργία άρχιζε να αναπτύσσεται στη Μέση Ανατολή. Και τα δύο αυτά είδη διαμορφώθηκαν μέσω του φαινομένου του νησιωτικού νανισμού, που οδηγεί στη σταδιακή σμίκρυνση των μεγαλόσωμων ειδών σε περιορισμένα περιβάλλοντα. Η εξαφάνιση τους συνέβη περίπου την εποχή που οι πρώτοι Homo sapiens έφτασαν στην Κύπρο, πριν από 12-14 χιλιάδες χρόνια.

Η ερευνητική ομάδα, με επικεφαλής τον καθηγητή Κόρει Μπράντσοου από το Πανεπιστήμιο Flinders, χρησιμοποίησε μαθηματικά μοντέλα για να αναλύσει αν οι κυνηγετικές δραστηριότητες των προϊστορικών κατοίκων ήταν υπεύθυνες για τις εξαφανίσεις, συνδυάζοντας δεδομένα από την παλαιοντολογία και την αρχαιολογία. Τα ευρήματα της μελέτης δείχνουν ότι 3.000-7.000 κυνηγοί-τροφοσυλλέκτες θα μπορούσαν να προκαλέσουν την εξαφάνιση των πυγμαίων ιπποπόταμων και ελεφάντων. Αυτό υποστηρίζει την υπόθεση ότι οι πρώτοι άνθρωποι στην Κύπρο επηρέασαν σημαντικά την μεγαλοπανίδα του νησιού, ασκώντας πίεση στο οικοσύστημα μέσω της θήρας.

Αντίθετα με προηγούμενες απόψεις που υποστήριζαν ότι ο ανθρώπινος πληθυσμός δεν θα μπορούσε να οδηγήσει σε γρήγορες εξαφανίσεις, η νέα μελέτη, η οποία είναι δημοσιευμένη στην επιθεώρηση Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, προτείνει ότι οι κυνηγοί-τροφοσυλλέκτες θα μπορούσαν να έχουν οδηγήσει στην εξαφάνιση του πυγμαίου ιπποπόταμου και, στη συνέχεια, του πυγμαίου ελέφαντα, σε λιγότερο από 1.000 χρόνια. Οι προβλέψεις του μοντέλου συνάδουν με τη χρονολογική σειρά των εξαφανίσεων στο αρχείο των απολιθωμάτων, όπως δηλώνουν οι ερευνητές.

Πηγή: documentonews.gr